Ny bevilling: Unge skal lære at kode af IT-Universitetets youtubere
Med 3,9 millioner kroner i ryggen fra Novo Nordisk Fonden lancerer IT-Universitetet i København et YouTube-univers, der over tre år skal lære unge at kode. Et korps af engagerede youtubere fra IT-Universitetets uddannelser skal vise, at kodning er for alle.
Om ITUbørn og ungebevillinger
Skrevet 27. november 2019 09:28
Youtubere fra IT-Universitetet skal fange 14- til 19-åriges interesse for kodning og teknologi i et YouTube-univers, der med tutorials og videoer demonstrerer de kreative og fællesskabsorienterede sider af kodning.
Det er vores erfaring, at nysgerrigheden overfor teknologi er rigtig stor hos de unge, hvis blot den bliver vakt på den rigtige måde
Camilla Rosengaard, kommunikationschef på ITU
Projektet, der løber over tre år, er støttet af Novo Nordisk Fonden, og det skal vise unge med forskellige interesser og baggrunde, hvilke udfoldelsesmuligheder den digitale verden har.
”Det er vores erfaring, at nysgerrigheden overfor teknologi er rigtig stor hos de unge, hvis blot den bliver vakt på den rigtige måde,” siger kommunikationschef på IT-Universitetet Camilla Rosengaard,
IT-Universitetet har gennem flere år opbygget gode erfaringer med studerende som undervisere, rollemodeller og ambassadører, der introducerer gymnasieelever til den digitale verden. Det er i det møde mellem gymnasieelever og it-studerende, ITU har gjort endnu en værdifuld erfaring:
” Uddannelsesvalg handler om identitet. Det er således både et spørgsmål om, hvem man vil være, og hvad man vil lære. Derfor er det et hovedformål med projektet ved hjælp af forskellige rollemodeller at vise målgruppen, at kodning er en færdighed, alle kan lære og bringe i spil på meget forskellig vis,” fortæller Camilla Rosengaard.
Systematisk opsamling af læring
Mange unge er allerede tilstede på YouTube, hvor de blandt andet bruger videoer og tutorials til at tilegne sig ny viden. Derfor er det oplagt at tale til de unge på det sociale medie, og IT-Universitetets erfaringer fra projektet skal efterfølgende udbredes.
”Et væsentligt formål med projektet er at samle eksempler på gode erfaringer med at formidle naturvidenskab og teknologi på en opmærksomhedsskabende, engagerende og nyskabende facon. Denne viden skal selvfølgelig deles med de mange faglige aktører, som arbejder med formidling til netop børn og unge,” siger Camilla Rosengaard.
Kommunikationsafdelingen på ITU, der modtager bevillingen fra Novo Nordisk Fonden, vil derfor løbende og systematisk indsamle viden fra projektet code4you.
IT-Universitetet forventer at lancere projektet fra september 2020.
Camilla Rosengaard, kommunikationschef, telefon 4049 3601, email camr@itu.dk
Anna Lohmann Ahlbom, presserådgiver, telefon +45 25 55 04 47, email aahl@itu.dk